tiistai 30. joulukuuta 2014

Osa 19.

Ystävänpäivän hengessä Jonas on koonnut soittolistan omista suosikkislovareistaan, sekä nykyisistä rock- ja metallikappaleista että nuoruuden pophiteistä. Ja kuten Regina asian ilmaisi, kyseessähän on sydänkäpytanssit ja kihlajaiset, joten kun eräs Ilona Ofelian lempikappale alkaa soimaan, Jonas johdattaa kihlattunsa keskilattialle ja aloittaa tanssin. Pian seuraan liittyvät Miska ja Anssi, ja heidän jälkeensä muutkin valitsevat parinsa ja uskaltautuvat mukaan.
 "Tuo Samuli on muuten hyvä tyyppi. Juteltiin tovi, ja lupasin lähteä sen kans katsomaan yhtä keikkaa parin viikon päästä", Jonas sanoo Ilona Ofelialle heidän tanssiessaan. Tämä saa pidettyä reaktionsa kurissa ja kysyy: "Eikö Henkka tai Aleksi sitten lähde kans? Ainahan te juoksette keikoilla yhdessä."
 "Ei ne tästä bändistä välitä. Ei kai sulla ole mitään Samulia vastaan? Mä käsitin että te tunnette ennestään."
 "Kyllä mä Samulin jotenkuten tunnen, tapasin sen eka kerran mun veljen häissä reilu vuosi sitten, ja ollaan juteltu muutaman kerran sen jälkeen, mutta ei me mitään ylimpiä ystäviä olla", Ilona Ofelia sanoo hiljaa.
 "Min älskling, sanothan jos sulla on jotain Samulia vastaan. En mä halua että mulla on kavereita jotka ei tule sun kans toimeen", kuiskaa Jonas hellästi.
 Kappale vaihtuu.
 "Illan isäntänä mä aion tanssittaa kaikki läsnäolevat naiset, ja te, hyvät herrat, olette toivottavasti sen verran hyvinkasvatettuja että tajuatte tanssittaa mun tulevaa rouvaa ilman että mun tarvii erikseen käskeä", sanoo Jonas iloisesti ja nappaa lähinnä seisovan Reginan käsivarsilleen. Ilona Ofelia puolestaan löytää edestään Miskan ja Justuksen, molemmat tarjoten hänelle käsivarttaan. Hän valitsee Miskan, mutta lupaa seuraavan tanssin Justukselle.
 Miska tanssii hyvin, ja saa Ilona Ofelian nauramaan jutuillaan. Biisi loppuu liian pian ja Miska luovuttaa tytön Justuksen käsiin. Ilona Ofelia tuntee olonsa heti epämukavaksi. Justus on komea poika, pitkä ja hoikka, musta maltillisesti takutettu tukka yltää olkapäille. Harmaat silmät katsovat Ilona Ofeliaa tutkivasti, mutta kädet pitävät tytöstä kiinni hieman liian tiukasti, puristavat hieman liian lähelle. Katsekontakti ei herpaannu hetkeksikään. Ilona Ofelia koettaa vaivihkaa työntää poikaa kauemmas, koska ei haluaisi järjestää kohtausta, mutta turhaan. Tätä jatkuu lähes koko kappaleen ajan, ennen kuin hän hermostuu kunnolla.
 "No mitä tuijotat?" hän sähähtää pojalle.
 "Sua. Sä olet suloisin tyttö jonka oon koskaan nähnyt", Justus kuiskaa vakavalla naamalla. Samalla hetkellä kappale vaihtuu ja Justus pyöräyttää ällistyneen Ilona Ofelian seuraavalle tanssittajalle. Tyttö kohottaa katseensa ja saa huomata tuijottavansa liiankin tuttuihin mustikansinisiin silmiin. Samuli ojentaa kätensä ja hymyilee vinoa hymyään.
 "Voi helvetti. Sinäkin vielä", pääsee Ilona Ofelialta kun hänen vatsassaan lennähtää parvi tuon hymyn myötä tutuksi käyneitä perhosia.
 "Minäkin vielä", naurahtaa Samuli. "Onneksi olkoon morsiamelle", hän lisää vielä ja suutelee tyttöä kevyesti poskelle.
 "Kiitos", kuuluu kuiskaus.
 "Tosin mä ehkä olisin käyttäytynyt uutenavuotena toisin, jos olisin tiennyt että olit vasta kihlautunut..." Samuli mutisee silmät välähtäen.
 "Ai? Et siis siksi että satut itsekin seurustelemaan? Ihan vain koska mä olin mennyt kihloihin?" Ilona Ofelia kysyy terävästi. Samuli punastuu.
 "Sä olet oikeassa..." hän myöntää pienen hiljaisuuden jälkeen. "Mutta sussa vain on jotain erikoista."
 Kappale vaihtuu taas, samoin tanssittaja. Yhä uudelleen, siihen asti että Mikael, viimeinen kavaljeereista, saattelee herrasmiesmäisesti Ilona Ofelian sohvalle ennen kuin palaa Reginan luo ja vie tämän tanssimaan. Tanssimassa ovat myös Henkka ja Julia, Aleksi ja Isla, Samuli ja Olivia sekä hupaisa pari Jonas ja Miska.
 "Mähän lupasin tanssittaa kaikki leidit", Jonas huikkaa kun huomaa Ilona Ofelian katselevan hymy huulillaan. Huomautus saa koko seurueen nauramaan, Miskan kaikkein riehakkaimmin.
 Ilona Ofelia pujahtaa keittiöön, avaa ikkunan, sujauttaa savukkeen huultensa väliin ja hapuilee sytytintään. Turhaan. Sitä ei löydy. Hänen selkänsä takaa kuuluu napsahdus ja liekki ilmestyy hänen kasvojensa eteen. Savuke syttyy, ja Ilona Ofelia kääntyy katsomaan auttajaansa. Häneltä pääsee sarja tulisia manauksia.
 "Sun suu pitäis pestä saippualla", toteaa Justus ja sytyttää oman tupakkansa. Ilona Ofelia tyytyy vain mulkaisemaan häntä.
 "Ei sun tarvi olla mulle noin ikävä", Justus sanoo.
 "Eikä sun tarvi puhua mulle niinkuin puhuit kun tanssittiin. Saati pidellä niin tiukasti. Nämä on mun kihlajuhlat, koeta tajuta."
 "Minkä mä sille voin että ihastuin suhun heti? Mistä voit tietää että Jonas on sulle se oikea? Yhtä hyvin mä voin olla", Justus sanoo kiihkeästi ja tarttuu tytön käteen.
 "Ilona Ofelia! Siinähän sä olet! Mitä täällä tapahtuu?" kysyy Samuli, joka saapuu parahiksi näkemään kuinka vihainen Ilona Ofelia tönäisee Justuksen päin tiskipöytää.
 "Pitäiskö sun vaikka kipittää tuonne olohuoneeseen kun sua ei ilmiselvästi kaivata täällä", Samuli sanoo Justukselle painokkaasti, nappaa tämän savukkeen ja tumppaa sen ikkunalaudalla olevaan tuhkakuppiin. Justus mittailee hetken häntä katseellaan. Justus on vain muutamaa senttiä Samulia lyhyempi, mutta huomattavasti kapeampi rakenteeltaan. Mustatukkainen poika päättää luovuttaa ja luikkii ulos ovesta.
 "Ootko ihan okei?" Samuli kysyy Ilona Ofelialta. Tämä nyökkää ja istuutuu ikkunalaudalle. Samuli vetää itselleen tuolin ja istuu tyttöä vastapäätä.
 "Sä olit oikeassa, mitä sanoit siitä uudestavuodesta ja mun käytöksestä... Olivian takia mun ois pitänyt olla ihmisiksi. Ja sunkin, ei siinä. Multa vaan katoaa kaikki harkintakyky sun lähellä, nytkin. Mä vaan tahtoisin nostaa sut syliin ja..." Samulin lause keskeytyy kun Miska pyyhältää keittiöön ja hihkaisee: "Susibaari kutsuu!"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti